Gert van der Stelt

Fontys Pulsed Academy

Ik werk al een aantal jaren met veel plezier bij Fontys Pulsed als studentencoach en coördinator van het Embrace TEC minor programma. Ik ben doorgegroeid naar de functies leerlijn-eigenaar van de Personal & Professional Identity leerlijn, onderzoeker naar activity-based coaching, én onderwijsontwikkelaar bij zowel Pulsed als bij Educational Design Expeditions (EDEX) voor PO, VO, MBO en HBO. Omdat mijn werkzaamheden bij Pulsed zover uiteenliepen, heb ik een aparte pagina aangemaakt om uit te leggen wat ik daar heb gedaan en geleerd.

Personal & Professional Identity coach

Binnen Fontys Pulsed ligt een enorme nadruk op de persoonlijk en professionele ontwikkeling van de student. Met de focus op de talenten van de student, en de positieve kanten waarbinnen deze zich kan ontwikkelen, draaien we een onderwijsprogramma waarbinnen de studenten meer over zichzelf, hun medestudenten en de wereld om hen heen leren. Hier ligt een nadruk op talentontwikkeling, communicatiestijlen, interculturaliteit/diversiteit, en Themes of Life. Ik coach zelf binnen het minor- en master programma.

PPI leerlijn eigenaar

De leerlijn Personal & Professional Identity (PPI) wordt in alle programma’s van Fontys Academy aangeboden en uiteindelijk getoetst. Als leerlijn eigenaar waarborg ik de kwaliteit binnen onze Embrace TEC-, Empower-, Associate Degree- en Master- programma’s. Hierbij ondersteun ik, werk ik samen met, en geef ik richting aan ongeveer 15 coaches. Ik ontwikkel assessment-plannen, overleg met de andere leerlijn-eigenaren, organiseer inspirerende sprekers, zet samenwerkingsverbanden op met externe partijen, en zorg ervoor dat de studenten de waarde inzien van deze ontwikkeling.

Coördinator Embrace TEC minor

Als coördinator van de Embrace Technology, Entrepreneurship & Creativity minor, die we 2 keer per jaar draaien voor ongeveer 180 studenten per jaar, houd ik me bezig met alle zaken voor- en achter de schermen. Iedere dag start ik op en sluit ik af met de studenten,  regel ik gastsprekers, tutor ik de groepen en organiseer ik design-based working challenges die écht een impact hebben! Achter de schermen zorg ik voor zaken als implementatie van onze onderwijsvisie, toepassing van nieuwe ontwikkelingen, assessment, planning, budgetten, ontwikkelingsgesprekken met mijn team, en al het andere dat komt kijken bij het runnen van een onderwijsprogramma.

educatief ontwerper en facilitator

Bij Pulsed wordt het onderwijs op een unieke en eigenzinnige manier vormgegeven. Een grote focus op de student als mens, een huiskamer-leeromgeving, enorme variatie op didactiek,  onderwijs met een impact, en aandacht voor studenten die uitvallen binnen Fontys Hogescholen. In 2022 hebben we hiervoor de Nederlandse Hogeronderwijspremie gewonnen. Een mooie uitkomst, maar ook een herinnering dat het onderwijs nog veel kan verbeteren. Door middel van EDEX (Educational Design Expeditions) faciliteer ik samen met mijn collega’s driedaagse ontwikkelprocessen voor docenten in het PO, VO, MBO en HBO. 

ONtwikkelaar activity-based coaching

Een van de onderdelen waar mijn hart het meest van gaat kloppen. We werken veel samen met studenten uit opleidingen waarbij persoonlijke ontwikkeling een ver-van-hun-bed-show is. Jezelf openstellen en praten over onderwerpen waar je mee zit komt dan niet vanzelf. Op basis van een behoefte vanuit Fontys heb ik het concept activity-based coaching opgezet. Uit het face-to-face gesprek, maar juist in de actiemodus. Boksen als bron voor gesprekken over grenzen aangeven, klimmen om thema’s als doelen stellen te bespreken, en wandelen om even elkaar niet aan te hoeven kijken en stiltes te laten vallen. Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van een boek, en hopelijk een spel waarmee andere coaches deze methodiek ook in kunnen zetten!